Spanje - Noordwest kust 2011
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Onze jaarlijkse herfstvakantie begint weer. Na de arbeid vertrekken we richting Valkenswaard...hier gaan we bij vrienden even kort op bezoek. Na het bezoekje rijden we een klein eindje België in.....en overnachten op de mooie camperplaats in Neerpelt. Het weer is niet echt geweldig......maar ja we zitten droog en warm dus voor ons geen vuiltje aan de lucht.
Het begint echt herfst te worden, het heeft vannacht behoorlijk geregend...maar toch lekker geslapen. We kijken nog ff op weeronline.nl om de weervoorspellingen te zien voor noordwest Spanje en zuidwest Frankrijk.....we besluiten om naar noordwest Spanje...oftewel Baskenland af te reizen. De weervoorspellingen zijn goed en we hebben mooie reisverslagen/verhalen gelezen en het moet er heel mooi zijn als we deze verhalen mogen geloven. In Neerpelt kopen we nog het boek Noord Spanje van het Capitool...wij vinden dit mooie boeken, duidelijk beschreven en duidelijke overzichtskaartjes van de omgeving die wordt beschreven. We rijden uiteindelijk via Parijs, hier hebben we een klein beetje vertraging, naar Lailly en Val. Hier hebben we volgens mij al 2 keer overnacht, het is dan ook een prima camperplaats met servicemogelijkheden en een bakker om de hoek.
Om zeven uur worden we gewekt door de plaatselijke pastoor die zijn klokken luid. We brengen de pastoor geen bezoek, maar de bakker wel. Na het ontbijt gaan we weer richting de A10 om naar Capbreton te tuffen. Ook hier zijn we al een aantal keren geweest...ook een goede camperplaats met alle servicemogelijkheden.....dicht bij het strand en een gezellig centrum....kortom altijd leuk om hier een dagje te vertoeven. Het weer is nog niet echt super.....een beetje bewolkt .....af en toe een bui .....maar ja thuis is het nog veel slechter dus laten we maar niet klagen.
We zijn zondag en maandag in Capbreton gebleven....het is geweldig weer.....zeker maandag is het fantastisch, aanvankelijk is het in de morgen mistig maar halverwege de ochtend breekt de zon door, en het wordt een zon overgoten dag. We vermaken ons een beetje op het strand en fietsen een stukje....dus lekker een beetje luieren in zomerse omstandigheden.
Vandaag gaan we echt weer verder...we hebben alweer 2 dagen op dezelfde plek gestaan ....heel ongewoon voor ons. We wachten het bakkertje nog ff  af die elke morgen in Capbreton op de camperplaats komt, nuttigen ons ontbijtje en vertrekken richting Spaanse grens. Direct over de Spaanse grens gaan we het "groene" weggetje op. Het gaat direct al een beetje bergop, na enkele kilometers wordt er aan de weg gewerkt, dus met wat passen en meten konden we elkaar passeren...maar er zat niet veel ruimte tussen. Uiteindelijk komen we uit bij de haven van voor San Sebastiaan, er staan ontelbare nieuwe auto's, die klaar staan voor hun nieuwe baasje. Wij rijden verder via de N634 richting Zarautz, hier dachten we een plekje aan de zee te vinden maar die vlieger gaat niet op....we gaan een dorpje verder Getaria. Het is een mooi klein vissers stadje met een oud binnenstadje met gezellige kleine straatjes. Je treft er ook een aantal vis restaurantjes aan, dus voor de visliefhebbers is dit dorp wel een aanrader. We parkeren aanvankelijk aan de rand van het stadje maar vinden voor de nacht achter in de haven een plekje om te overnachten. Het wordt s'avonds behoorlijk druk met de lokale vissers die een hengeltje komen uitgooien. Er komen in de loop van de avond nog een aantal campertjes bij zodat we uiteindelijk met een stuk of acht camper overnachten in de haven met een mooi uitzicht over de baai.
Vandaag is een feestdag voor de Spanjaarden, Virgen den Pilar is de naam van de feestdag....het zegt mij niets. Vanwege de feestdag is het erg rustig op straat, behalve de mensen die de nationale "sport' doen.....we zien enorm veel mensen die stevig aan het wandelen zijn en er zijn veel wielrenners op straat en daar houdt het dan ook wel zo'n beetje mee op. We rijden via de kustweg richting Lekeito en net voor het stadje worden we via het bekende camperbordje geattendeerd op een camperplaats....we zijn nieuwsgierig, we hadden in de documentatie niet over een camperplaats gezien, dus gaan we ff kijken. Nou het zag er prima uit zo'n 20 plaatsen met service-mogelijkheden. We hebben daar direct maar gebruik van gemaakt en zijn door het stadje gefietst...een aardig klein vissers haventje met wat restaurantjes. We vervolgen onze route door het mooie bergachtige landschap, en doen zo nu en dan een kust plaatsje aan. We slaan Bilbao over en nemen de snelweg om er omheen te rijden en vervolgens bij Castro-Urdiales weer een de kustweg te nemen. Uiteindelijk stoppen we in Laredo en overnachten vlak bij het strand net buiten het centrum.
We worden vanmorgen gewekt door de bezemwagen die de straten alweer aan het schoonvegen is. Bij de Panderia halen we een paar broodjes, die achteraf wel heel vers waren maar ook knoert-hard. Na het ontbijtje gaan we weer verder en gaan via de snelweg om Santander heen. Vervolgens nemen we de 634 om een tussenstop te maken in Santillana del Mar, dit is een stadje die is gebouwd tussen de 15e en 18e eeuw. Het is een prachtig bewaard gebleven stadje, waarin ook een museum is gevestigd en diverse winkeltjes en restaurantjes....een meubelmaker en natuurlijk een klooster....kortom hier kan je wel een paar uur vermaken. Na ons bezoek gaan we weer terug naar de parkeerplaats waar de camper staat.....terwijl we over het parkeerterrein lopen wordt er gefloten...net of er een bouwvakker een mooie vrouw ziet....het bekende fluitje.....wij keken om ons heen waar het fluitje vandaan kwam en zagen uiteindelijke dat een papegaai in een kooi zat te fluiten, echt lachen.....nog even staan kijken bij de papegaai.....het bleek een volleerd fluiter te zijn.....heel grappig.
We gaan verder naar de kust en vinden bij San Vincente de la Barquera op een strandje een prima overnachtingsplaats, we genieten de rest van de middag van het prachtige weer. Aan het einde van de middag nog even naar San Vincente de la Barquera is wel aardig .....niet heel bijzonder.
Vandaag belooft weer een mooie dag te worden...de zon komt al boven de bergen uit....en is strak blauw. We gaan vandaag naar het nationale park Picos de Europa. We gaan via de 621 richting Potes....het is een super mooie route over niet al te brede wegen door de Canyons van Picos de Europa.....echt geweldig. Bij Potes gaan we richting Fuente Dé, hier kan je met een kabelbaan naar 1800 meter hoogte......de weg er naar toe is prachtig...het uitzicht is prachtig.....kortom Picos de Europa is wat mij betreft iets wat je niet mag missen. Na de kabelbaan vervolgen we de route naar Riano.....dit is een stadje aan het meer wat hier ligt. We overnachten naast de sportvelden......we hebben een prachtig uitzicht over het meer. Vooraf hadden we niet gedacht dat het in Noord Spanje zo mooi zou zijn.
Gistermiddag zijn we in Riano gearriveerd met 27 graden ...... toen we vanmorgen wakker werden was het 3 graden ....brrrrr....toch wel fris. Maar ja na het ontbijt gaan we via de 625 weer in noordelijke richting. Hier en daar zijn de weide wit gevroren van de nachtvorst.....maar de zon wordt al snel sterker en binnen de kortste keren is het weer heerlijk en prachtig weer, dit bleef de hele dat zo. De route terug is weer adembenemend .... je rijd door prachtige kloven, de weg is goed te berijden, af en toe een beetje smal en en goed opletten op overhangende rotsen ...... maar het is het allemaal waard, wat is dit een mooi NP park, als je in noord westen van Spanje ben mag je deze route niet missen ..... bekijk de foto's maar alhoewel het in het echt veel mooier is.  We maken een tussenstop in Cangas de Onis, hier maken we gebruik van de prima service plaats en eten hier een hapje. We overnachten uiteindelijk in La Isla direct aan het strand op een mooi plekje ..... het was weer een mooie dag.
Het is alweer zondag....de tijd gaat snel. Na het ontbijt vertrekken we naar Gijon, we wilden aanvankelijk de stad Gijon niet in maar omdat we een verkeerde afslag hebben genomen, komen we bij het stadion van Sporting Gijon terecht. Het is er onwijs druk, er lopen enorm veel mensen en ze gaan allemaal dezelfde kant op. Het zijn geen voetbalsupporters, maar mensen die naar de Mercado gaan....we gaan ook maar eens kijken....het blijkt een enorme markt te zijn, die er ook nog eens goed georganiseerd uitziet......kortom een leuke tussenstop. We vervolgen onze weg en maken nog een tussenstop bij het service station van Cuddilliero, en vinden een uiteindelijk bij Salamir een leuk strandje met de naam Playa San Pedro, nog een stukje gefietst en lekker genoten van het mooie weer.
Na een rustige nacht eerst even naar de Panderia, een broodje halen. De zon komt er alweer door en het wordt al snel weer lekker qua temperatuur. We vervolgen onze route via de 634 en en slaan al snel weer af richting Gabo Vidio, dit is een vuurtoren die op een prachtige landtong staat. Vanaf de landtong heb je een bijzonder mooi uitzicht over de gerafelde kust waartegen de woeste zee constant tegen aan beukt. Na deze tussenstop gaan we weer verder de 634 op en maken de volgende tussenstop in Luarca. Volgens het Capitool boek zou het een mooi haven stadje zijn ...... wij vonden een beetje tegenvallen, dus maar weer verder en stoppen uiteindelijk stoppen we net voorbij Rinlo en vinden aan het strandje Praia de Os Castros een prima plekje om te overnachten. Aan het eind van de middag verdwijnt de zon helaas achter de wolken, maar de temperatuur blijft lekker....dus prima vertoeven hier in Noord Spanje.
We hebben voor we vanmorgen voor we verder gingen eerst nog water geladen en hebben lang de schitterende kust gefietst. Er zijn prachtige wandel/fietspaden langs de kust, en je heb prachtig uitzicht op de mooi rots kusten, met mooie doorkijkjes. De kust tussen Ribadeo en Foz is echt  schitterend met veel mogelijkheden om te overnachten. Rond de middag vervolgen we onze weg via de 642 en maken een tussenstop bij de vuurtoren bij Vila de Bares. Het waait er behoorlijk maar je heb er schitterend uitzicht over de Atlantische Oceaan. We stoppen alweer snel, en vinden een mooi plekje in Porto de Espasante, en zoals de naam al doet vermoeden overnachten we in het haventje waar je prima kan overnachten. Het dorpje zelf is een klein rustig dorpje. Qua weer hadden we weer geen klagen.....het was een mooie zonnige dag.
Vandaag hebben we de eerste regen ....... we worden er zelfs door gewekt. Het blijft de hele morgen een beetje doorregenen, in de loop van de middag zien we het zonnetje weer terug. Na het super verse brood....zo vanuit de oven de tas in....te hebben genuttigd gaan we weer verder. We nemen eerst een kijkje in Cedeira...drinken in de camper eerst ff een bakkie in de hoop dat het minder hard gaat regenen. Na de koffie fietsen we door het centrum, met behoorlijk wat winkeltjes. We rijden vervolgens door naar Atios, en stoppen op een mooi plekje aan het strand.
Na een rustige nacht en lekker ontbijtje vervolgen we onze weg....maar....na 300 meter rijden worden we al weer aangehouden door de politie. Wij netjes stoppen...agent vroeg of we Spaans spraken...nee dus.....Engels??? ja een beetje zei ik, hij in het Engels verder en wilde me vertellen dat ik een rotonde verkeerd had genomen.....nou dat klopte....het was n.l. een rotonde op het einde van een weggetje en ik nam de bocht gewoon links ....terwijl ik eerst 1 meter naar rechts om vervolgens de (virtuele) rotonde te nemen. Nou ik mocht zonder bekeuring weer doorrijden....ik moest wel heel goed opletten in het vervolgen zei hij. We rijden verder richting Ferrol, daar is een service plaats, en ja hoor bij het plaatselijke voetbal stadion is een prima service plaats (water, chemisch toilet, water lozen). We vervolgen onze weg op de snelweg om La Coruna te ontwijken. Net voorbij La Coruna komen we op een tol weg uit....dus wij de knip al getrokken.....€ 0,50 Por fa For.....nou zo'n goedkope tolweg heb ik nog nooit meegemaakt.....maar niet klagen maar dragen is het spreekwoord geloof ik. Uiteindelijk maken we een tussenstop in Malpica, hier doen we een paar boodschappen. Vervolgens komen we in Balares terecht hier heb je een prachtig strandje waar we heerlijk van het mooie weer hebben genoten. Aan het eind van de middag rijden we door naar Laxe hier overnachten we in het haventje, tegenover de kerk. En zo is een einde gekomen aan een zon-overgoten dag.
We worden 's morgens gewekt door wat werklui die zand van het ene strand naar het andere aan het verschepen zijn. We nemen een aantal binnenweggetjes naar Camarinas hier maken we een tussenstop bij de vuurtoren....ook hier weer prachtig uitzicht over de kustlijn. Vervolgens gaan we naar het haven stadje Camarinas zelf. Dit stadje staat bekend om de kant die er gemaakt wordt. Na de lunch gaan we door naar Muxia....hier stoppen we in haven...ik ga op de fiets even kijken of er nog meer mooie overnachtingsplaatsen zijn waar we ook nog even de stoeltjes buiten kunnen zetten. Nou dat mooie plekje is er.....bij de kerk boven aan het einde van de landtong sta je echt prachtig, met een supermooi uitzicht over de oceaan.......inclusief perfecte zonsondergang.
We hebben samen met een Italiaanse camper overnacht bij de kerk. Onze route gaat verder langs de Costa da Morte, de kust dankt zijn naam het feit dat er zo veel schepen zijn vergaan op de grillige kust. Onze eerste tussen stop is Fisterra en wel bij de vuurtoren, dit is tevens het eindpunt van van de pelgrimstocht naar Santigo de Compostella, als de pelgrims bij Compestella zijn moeten zij officieel nog tot de vuurtoren van Fisterra lopen om daar hun kleding te verbranden. Nou wil he toeval dat wij gistermiddag een Nederlands stel spraken die ook de tocht gelopen hadden . Zij hadden vanaf Geneve naar Compostella gelopen, dat zijn wel ff 1900 kilometers!!!!! echt ongelofelijk. Wij vervolgen onze route en rijden terug naar het plaatsje Cee en nemen vanaf daar de C550 en stoppen in het havenstadje Muros. Het is een prachtig stadje. Vooral de het oude gedeelte, de kleine straatjes zijn echt heel gaaf. Wij overnachten in de haven waar je perfect kan overnachten.
Vanmorgen om 4:00 uur werden we verrast door een afterparty van de plaatselijke jeugd, die zetten de auto's neer deuren wagenwijd open en de muziek op 10....en knallen maar. Daarnaast waaide het ook nog flink dus geen rustig nachtje. Om een uur of 6 begint het ook nog keihard te regenen en nog harder te waaien ..... dus we besluiten om een meer beschut plekje te zoeken, nou die vinden we al na 2 km. dus weer aan de kant en gordijnen dicht en weer proberen te slapen ondanks de enorme regendruppels die op het dak te keer gaan. Een paar uur later nog steeds zware regen dus we besluiten om naar de camperplaats van Milladoiro te rijden en daar het weer af te wachten. Nou we konden wachten tot we een ons wogen het werd dus gewoon niet meer droog, om 19:30 uur werd het eindelijk voor een paar uurtjes droog. Om ongeveer 24:00 uur weer regen....dus verregende dag.
Het heeft vannacht nog flink geregend maar als we wakker worden zien we kleine blauwe stukjes in de lucht....en dat geeft alweer hoop na gisteren. We gaan zo langzamerhand weer rustig aan onze terugreis beginnen en rijden via Santiago de Compestela (gaan we de volgende keer bezoeken) en Lugo naar Tapia de Casariego. Doordat het wisselvallig weer doen we niet veel en tuffen rustig via het mooie binnenland naar onze eindbestemming. In Lugo maken we een tussenstop en halen een lekkere pizza....hoeven we vanavond niet te koken!! Op de camperplaats van Tapia de Casariego (zonder service mogelijkheden)  hebben we mooi uitzicht op de zee. Morgen weer verder richting Frantzia zoals de Spanjaarden zeggen/schrijven.
We hebben de weervoorspellingen bekeken en we besluiten om terug te gaan richting Frankrijk. Het weer wordt in Zuid-Frankrijk goed dus we dan kant gaan we op. Het schiet redelijk op maken hier en daar nog een tussenstop en komen en uiteindelijk net over de Spaans-Franse grens in een vette file terecht. Uiteindelijk komen we in de avond aan in Capbreton.....er is ruimte genoeg en gaan op hetzelfde plekje staan als op de heenweg. Woensdag blijven we een dagje staan het is heerlijk weer dus lekker relaxen. We stonden vannacht naast een ander Nederlands stel met een 4 x 4 camper op een oude leger-truck. Ze waren nu 2 weken onderweg en zijn van plan om 2 jaar weg te blijven en via Spanje, Portugal naar Afrika en zijn van plan om via de oostkust naar Zuid Afrika te reizen. Ze hadden hun baan opgezegd en huis en haard verkocht om er 2 jaar op uit te trekken..... en hele onderneming hoor.....maar wel leuk.
We gaan vandaag weer kilometers maken, richting Holland. Nadat het bakkertje het verse ontbijtje heeft bezorgd en wij dit hebben opgepeuzeld vertrekken we. Het regent zachtjes en is opmerkelijk zwoel. We rijden via de N10 en A10 naar het noorden, we gaan overnachten op onze favorieten camperplaats als we in deze regio zijn.....n.l. de camperplaats in Lailly en Val. Het is een klein dorp, waar de stroom-toevoer nog bovenleidingen is geregeld. Er is een klein kroegje, een bakkertje en een oud hotel en.......als wij aankomen is er een mini-circus die staat opgesteld naast de camperplaats......dus hebben we uitzicht op de lama's, geiten, hondjes en een kameel......kortom spectacel in het dorp. We staan er met nog 5 campers.
de buren in Capbreton....komen uit Oostenrijk....gaan een jaar rondtrekken in Europa....zijn nu 3 weken onderweg en hebben al 2 weken lang problemen met de stroomvoorziening.....ik hoop dat ze het jaar vol kunnen maken.
En er zit alweer een reis op ...... het is heel leuk geweest ....boven verwachting mooie natuur in Noord Spanje, Picos de Europa is geweldig, prachtige rotskusten, mooie witte strandjes.....mooie landschappen en leuke dorpjes en stadjes....het zal voor ons niet de laatste keer zijn dat we in deze regio zijn.....tot de volgende keer .....Adios.