Griekenland - Pelopponessos 2005
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Op naar Griekenland! Net voor de Duitse grens nog even getankt, en fahren maar. Wat later vertrokken dan gepland, maar ja beter laat dan nooit. Tegen half 8 en 470 km verder gaan we slapen in Edenkoben op één van de camperplaatsen (E 8.13.098 - N 49.28.204) aldaar. Het is een prima camperplaats, slechs 1 km. vanaf de snelweg, ideaal dus om een tussenstop te maken.
Na een rustige nacht, eerst een  bakker opgezocht, en daarna wieder die autobahn auf richting Venetië. In Zwitserland een stop gemaakt aan het Vierwaldstatte See voor een broodje en daarna weer verder richting Italië. In Italië de nodige Italiaanse heethoofden meegemaakt op de snelweg en bij de tolpoortjes, hoe bedoel je korte lontjes in dat landje, niet normaal wat een gestresste mannetjes. Uiteindelijk om 18:30 aangekomen op camping Rialto in Campalto, zo'n 8 km van de haven waarvandaan de ferry naar Griekenland vertrekt. De camping stelt niet veel voor, zeer eenvoudig en  niet echt schoon, maar ja wij hebben ons eigen huisje bij ons, dus geen probleem.
Het is een onrustige nacht geweest, heel slecht weer, veel wind, regen en onweer. We staan met de camper direct aan een open zijde van de boot met als gevolg dat de regen en het opspattende boegwater naar ons toe waait, het lijkt wel herfst. Door de harde wind deint de boot een beetje, en schudt de camper. Ook gaat er geregeld een autoalarm af vanwege het wiebelen. Het zijn auto's van Georgische autohandelaren, die in Nederland en Duitsland auto's hebben gekocht en daarmee terug naar Georgië gaan. Uiteindelijk midden in de nacht een bemanningslid erbij gehaald, om de Georgiër op te zoeken en wakker te maken, zodat hij zijn alarm uit kon zetten en wij weer verder konden slapen. Om 12 uur gaan al die lui gelukkig de boot af in Igoumenitsa en wordt het een stuk rustiger, ook nog even in Corfu aangelegd, en weer door naar Patras. Om 19:00 uur meren we aan in Patras. We zoeken snel een plekje aan de rand van Patras langs de kust, om de voetbalwedstrijd Nederland-Tjsechië te kunnen zien. Maar helaas ik kan het niet ontvangen, maar de buurman gelukkig wel dus ben ik daar de wedstrijd wezen kijken. 2-0 voor Nederland, niet slecht, volgend jaar WK in Duitsland, mooie locatie om wereldkampioen te worden.
Vandaag zeggen we de "buurtjes" gedag en gaan eerst even op de fiets Patras bekijken, hebben daar wat inkopen gedaan, en gaan via de "gele" weggetjes naar Diakofto. Het zijn wel kleine, smalle en soms slechte wegen, maar je heb vaak mooie uitzichten over het water. Wat verder opvalt is dat er enorm veel vuil langs de weg ligt, en er veel in verval geraakte panden staan. Aan het eind van de middag krijgt de bewolking de overhand en begint het harder te waaien. We overnachten op de overnachtingsplaats in Diakofto, direct aan het water. Op deze overnachtingsplaats komen we de eigenaar tegen www.campervrij.nl.nu en babbelen wat over en weer over Griekenland en ander gemaakte reizen.
Het is flink bewolkt als we wakker worden en dat veranderd niet meer deze dag, het blijft ook stevig waaien. Dus een tour-dag. We rijden vanuit Diakofto in noord-oostelijke richting, we proberen zo veel mogelijk langs de kust te blijven. Uiteindelijk komen we uit in Isthmia, dit is een dorpje bij de oostelijke ingang van het kanaal door Kortinthos. We bekijken het kanaal vanaf de brug, er komen helaas geen schepen door. Hierna hebben een overnachtingsplek gezocht in Isthmia, en besluiten te gaan slapen aan de monding van het kanaal door Korinthos. Na een uurtje zien we een schip aankomen die het kanaal doorgaat, dus wij als een speer naar de brug om vanaf daar te zien hoe dat gaat. Helaas pak ik de verkeerde weg en kom op de snelweg uit en toen we weer terug kwamen was de boot al bijna weg, dus gemist.
Vanmorgen rustig aan gedaan en nog een keer bij het kanaal wezen kijken, en daarna riching het zuiden. In Lautra Elenis langs de boulevard een tussenstop gemaakt om te eten en te zwemmen. Daarna via de kustweg, met mooie vergezichten over de vele eilanden in de zee, naar het theater van Epidavros. Het is wel leuk om te zien waar ze vroeger al toe in staat waren, dit alles met het handje, echt ongelofelijk. Ook de akoestiek was verbluffend. Vervolgens zijn we riching Nafplio gegaan en aan het eind van de middag zijn we daar gearriveerd. Na het eten zijn we het stadje nog even ingefietst, het is een heel gezellig havenstadje, met veel terrasjes en winkeltjes. Boven de stad op de heuvels staat een prachtig verlicht fort, en in de haven ligt een vesting-eiland Bourtzi genaamd, waar vroeger de beul woonde. Het is een stadje die je niet mag missen, echt leuk.
Het was een rumoerige nacht, veel verkeer, en een aanval van een zwerm muggen, gek werd ik ervan. In Nafplio hebben we eerst nog even een bakkertje bezocht, en daarna via de kustweg richting Astros. Net buiten Nafplio in Timeni hebben we heerlijk aan het strandje gestaan en gezwommen. Aan het begin van de middag verder richting Plaka, waar we om ongeveer 16:00 uur aankomen. Er staan nog 3 Nederlanders. We staan strak aan het strand, maar het is fris aan het einde van de middag. In de loop van de avond wordt het steeds lekkerder, zodat het toch nog een zwoele avond is geworden. We babbelen nog wat met de Nederlanders, en zij geven nog wat tips voor de receiver van de TV, ik kan n.l. geen zender meer ontvangen. De route van vandaag is prachtig langs de kust, met de meest mooie vergezichten over het water en eilanden heen.
Vandaag zijn we het binnenland ingetrokken, richting Kosmas. Het is wederom een mooie route door het gebergte, wat een ruwe ongerepte uitstraling heeft. In Kosmas hebben we achter de kerk vers bronwater getankt, en bij de plaatselijke bakster (ongeveer 70 jaar) een broodje gekocht. Vervolgens gaan we verder richting Skala, bij Skala houden we Monemvasia aan. Monemvasie is een oud vestingstadje met hele nauwe straatjes waar je wat souvenir-winkeltjes vindt, en boven op de het rots-eilandje staan nog de restanten van de oude stadsmuren van het vestingstadje. Het is wel leuk om een korte wandeling door het stadje te maken. Overnachten is hier verboden, boete € 147.- per persoon, dus een beetje duur om te overnachten, dit doen we een paar kilometer verder zuidwaards op de overnachtingsplaats bij Ag. Fokas, dit ligt aan einde van de weg, je kan niet verder. Vanaf de overnachtingsplaats heb je uitzicht op Monemvasia.
Vandaag zijn we een dagje blijven staan in Ag.Fokas, lekker een beetje gelezen, gezwommen en gesnorkeld, je ziet behoorlijk wat verschillende vissen. Het is een heerlijke, rustige plek, we hebben die dag niet meer dan 10 auto's gezien. Je moet wel proviant bij je hebben, want er is in de directe omgeving echt niets te krijgen.
Na buiten ontbeten te hebben gaan we toch weer verder, en gaan we de rode weg op richting Neapoli. Het is een hele klim met veel haarspeldbochten, Knaussie moet er flink aan trekken, het was ongeveer een uurtje rijden. In Neapoli broodje gekocht en boodschappen gedaan en een bakkie gedaan. Hierna doorgereden naar Viglafia, daar kan je mooi aan het zandstrand zwemmen als je wilt. Wij geven de voorkeur aan het snorkelen, dus rijden we verder naar Archagelos. Hier willen we eigenlijk ook blijven overnachten, zou op zich prima kunnen maar aangezien we op het puntje van de pier staan en het weer begint wat te spoken rijden we dus door richting Xilys Bay, hier staan we een beetje beschut.  Het regent en onweert behoorlijk vanavond.
Vandaag niet zo veel gereden. Vertrokken vanuit Xilys Bay richting Molai vandaar uit via Skala naar Gythio. Hier hebben we een stop gemaakt en door het centrum gefietst. Het is een gezellig stadje, met veel terrasjes aan het water. Wat kaarten voor het thuisfront gekocht en verder naar Kamares, daar hebben we aan het strandje gestaan, waar je heerlijk kan zwemmen en snorkelen. Het is een mooi strandje waar je kan overnachten, er zijn geen voorzieningen.
Vanmorgen eerst even de camper een beetje schoongemaakt, en vervolgens op zoek naar water. We vinden water in Kotronas, om daar te komen hebben we heel wat kleine weggetjes bereden. 't Nadeel is wel dat op de weg overal overhangende olijvenbomen staan, waardoor de rijweg soms erg smal werd. Ik ben bang dat we een paar krasjes hebben opgelopen. Vervolgens richting Tenaron, dat is het uiterste puntje van de Mani. Het viel ons wat tegen, behoorlijk stijle wegen, en niet echt veel te zien, behalve de vergezichten over de zee/kust. Vervolgens weer naar het noorden, we overnachten in Gerolimenas aan de baai c.q. haventje.
Vanmorgen bijtijds vertrokken uit Gerolimenas met als eerste doel de Diros cave bij Pyrgos Dirou. We arriveerde om ongeveer 9 uur, en konden al vrij snel vertrekken met een bootje de grotten in. Het was wel leuk om met een bootje onder die steenmassa's door te varen, alleen vond ik de afwerking van de verlichtingskabels en stoppenkasten erg slecht weggewerkt. De entree kosten waren trouwens € 12,- per persoon. Na dit ondergronds uitstapje vervolgen wij onze weg richting Kalamata. Het weer is heerlijk zonnig, dus besluiten we bij Arg.Dimitros de kust op te zoeken. We belanden net buiten het dorp. Als je bij de kust komt aanrijden linksaf, doorrijden tot voorbij de 2 kleine strandjes en direct na een klein kerkje/bidhuisje kan je met 2 campers prima overnachten. Je heb dan een prive kiezel-strandje tot je beschikking waar je ook prima kan snorkelen, de mooiste plek tot nog toe om te snorkelen.
In Stoupa hebben we bij het bakkertje lekker vers brood gehaald, om vervolgens door te gaan naar Kardamilli. Hier drinken we een bakkie koffie en gaan weer verder richting Kalamata. Bij Stravopio nemen we een binnenweggetje naar de kust. Dit weggetje kan je beter niet vanaf de kust nemen, want het gaat hier echt stijl omhoog c.q, naar beneden. Als we éénmaal bij de kust zijn gaan we richting Kalamata en blijven strak langs de kust rijden. Kalamata is een vrij grote stad en daar houden wij niet zo van dus snel wegwezen. We blijven langs de kust rijden en komen langs het vliegveld van Kalamata en vervolgens in Messini. Het is hier een stille boel, 't lijkt wel een spookstadje, dus verder richting Petalidi. Hier lunchen we aan de haven in het centrum. We vinden het niet echt een leuke overnachtingsplaats, dus gaan we verder naar Koroni. In Koroni hebben we een uurtje gerelaxed nadat we door de toch wel erg smalle straatjes uiteindelijk toch in het haventje zijn aangekomen. Bij de ingang van het dorpje stonden ook borden verboden voor campers, vandaar dus! Maar goed het was wel een gezellig dorpje. We overnachten in Parali Kalamaki, een klein strandje wat bijna in het zuidelijkste puntje ligt. Er ligt een oud verroest schip op het strand en er staan nog een aantal campers. Al met al hebben we vandaag eigenlijk te ver gereden.
Vandaag niet zo ver gereden. Vanaf ons slaapplekje via wat binnenweggetjes naar Methoni gegaan en hier zetten we knaussie op het strand klappen, de stoeltjes uit en genieten van de zon. We staan naast 2 Belgische camperaars, waaronder Etienne en Erna. Erna schrijft reisverslagen voor het blad Zwerfauto, ze geeft ons een exemplaar om te lezen. Verder zijn we nog bij het fort wezen kijken en door het dorpje gefietst. In de middag heb ik in een internetcafe nog even wat mailtjes gelezen/verstuurd, kortom een luie rustige dag. Je kan in Methonie (in het naseizoen) perfekt aan het strand overnachten met mooi uitzicht op het fort en dicht bij het dorpje. Het fort is leuk om te bezoeken en er een wandeling door te maken. Het is ongelofelijk dat men dit vroeger allemaal met de hand heeft gebouwd.
We hebben heerlijk gestaan in Methonie, maar ja aan alles komt een eind. Natuurlijk eerst nog lekker bruin brood halen bij de bakker, de bakker zit vanaf het strand gezien de 2e straat rechts en dan na ongeveer 700 meter aan je rechterhand, hij heeft echt lekker brood. Hierna zijn we noordwaarts gegaan en om als eerste even in Pylos rond te kijken. In Pylos zit denk ik een marine-basis, want we zagen 2 onderzeeërs liggen in de baai en verschillende andere marinevaartuigen. Hierna zijn we verder gegaan en hebben bij Elea nog gekeken voor een plekkie, maar we vonden het niet echt super, ver van het strand af, dus door naar de volgende plaats. Het wordt Kalo Nero, hier is het te druk met campers dus nog een stukje verder en uiteindelijk komen we uit in Agh.Nikolaos, hier overnachten we bij het strand op de parkeerplaats. Er zijn 2 taverna's in de directe omgeving waar je kan eten.
Vandaag zijn we vanuit Agh.Nikoas naar Olympia gereden. In Oympia ben ik bij de opgravingen van de eerste Olympische Spelen wezen kijken. Het is wel leuk om op de plek te lopen waar ooit de eerste internationale Olympische Spelen zijn gehouden. Je ziet er de resten van de stadion waar werd hardgelopen en de arena's waar geworsteld werd enz. en uiteraard ook de restanten van de tempel van Zeus. Ook zie je er de plaats waar elke 2 jaar het Olympisch vuur wordt ontstoken. Er is ook een archeologisch museum bij waar je allerlei overblijfselen van de tempel van Zeus ten toon zijn gesteld. Het centrum van Olympia zijn we nog doorgefietst, daar tref heel veel souvenir-winkeltjes. Na Olympia zijn we doorgegaan naar Katakolo, een klein havenplaatsje met wat terrasjes en winkeltjes.
Vanmorgen al vroeg wakker geluid door de priester van het lokale kerkje, dus vroeg naar het bakkertje waar we een lekker bruin broodje hebben gekocht. Na het ontbijt vertrokken richting Keramidia om bij het meer te kijken, het viel ons vies tegen, letterlijk en figuurlijk. dus maar weer gauw terug naar de kust. Bij een paar kustplaatjes aangeweest, Loutra Kylllinis, Kalamia en Kylini( in de haven), maar het was niet wat we zochten voor de nacht dus verder naar Kalogria. Hier heb je aantal mogelijkheden om te overnachten, je staat hier mooi aan het strand aan de rand van de Pijnboom bossen. 's Avonds wel enorm veel last gehad van muggen, vliegen en wespen.
We ontvluchtten onze vliegende vijanden snel en rijden een klein eindje verder. Aan het strand van K.Alissos hebben we lekker de hele dag geluierd. We hebben ons prima vermaakt op dit kiezelstrandje. Je vind dit strandje door vanaf Kaminia richting Kato Achaia te rijden, en direct na benzinestation JetOil rechts af te slaan, het is een klein smal weggetje, er kan 1 camper staan op het strand, geen voorzieningen. Het is er heerlijk rustig, met mooi uitzicht op Patras en de nieuwe brug en de verte.
We zijn vandaag naar Patras gereden. Hier vandaan vertrekken we helaas al weer naar huis, maar vandaag hebben we nog een heerlijke dag aan het strand. Het is prachtig weer en we hebben prima uitzicht op de nieuwe brug net iets ten noorden van Patras. We overnachten hier ook. Het strand waar we overnachten vind je als je vanaf de ferry richting Athene rijdt, als de weg bij de stoplichten rechtsafbuigt, ga dan recht door en blijf langs het water rijden, dan kom je er vanzelf. Dit is ook een goede overnachtingsplaats als je 's avonds laat aankomt en je wilt niet ver rijden.
Vandaag is het weer perfekt weer. We doen rustig aan, fietsen 's morgens naar het bakkertje tegenover de haven, kijken ff naar de ferries die klaar liggen voor vertrek en 's middags doen we nog wat boodschappen en tanken goedkope diesel. Het scheelt al gauw  €0,20, da's het eerste verdient denken we dan maar. Tegen de avond gaan we naar de haven en zetten de camper bij de Ikarus Palace van Minoan Lines. We gaan op het hoofdkantoor inchecken en halen een heerlijke pizza bij Signore tegenover de haven. We vertrekken om 24.00 uur met nog zo'n 60 campertjes!!!
Vandaag varen we de hele dag. Om 7:00 uur wordt er een tussenstop gemaakt in Corfu en om 8:00 uur in Igloumenitsa. We varen met de Ikarus Palace van Minoan Lines. Het schip vaart onder Griekse vlag en is 200 meter lang, 25,8 breed en vaart met een snelheid van 27 knopen. Er kunnen 1500 pasagiers op en 819 auto's of 122 trucks en 110 auto's, kortom een aardig bootje. Op de heenreis hebben we behoorlijk slecht weer gehad, maar we hebben er geen last van gehad in de camper, ook niet tijdens het slapen, dus is 't een prima vervoermiddel zo'n bootje!!
Vanmorgen om 7 uur kwam Venetië in zicht, het duurde nog enige tijd voor de ferry kon aanleggen, je vaart eerst nog door een flink stuk van Venetië. Eénmaal afgemeerd gaat het snel, je staat er van te kijken hoe snel zo'n schip weer leeg is. Op naar Montfoort, we rijden binnendoor richting Oostenrijk, we rijden dwars door de Dolemieten. De Dolemieten lagen er weer prachtig bij met al die herfstkleuren, een schitterend gezicht. In Oostenrijk nemen we de Brennerpas en Fernpas en besluiten om in Nesselwang te gaan overnachten. In Nesselwang aangekomen verbazen we ons over het aantal campers die er staan, het staat al redelijk vol. We zoeken snel een plek en genieten nog een half uur van de zon.
Vandaag de laatste etappe, om een uur of 8 rijden we weg. Het lijkt wel of alle snelwegen in Zuid-Duitsland wel één grote Baustelle is. We komen van de ene file in de andere file, vanaf Heidelberg wordt het gelukkig  beter en halen we de 100 km per uur weer. Inmiddels wel 2 uur vertraging opgelopen, maar ja het is niet anders. Om 18:30 arriveren we weer thuis na een perfekte vakantie! Het is ons zeer goed bevallen in Griekenland, mooie plekken om te overnachten, heerlijke temparaturen, een heerlijk relaxed land. Eén nadeel van Griekenland moet wel worden vermeld, de Grieken gooien werkelijk alles wat ze kwijt willen ergens langs de weg, dat is echt niet te geloven!!